Завдання до практичного заняття 1
1. Вчимося узагальнювати інформацію
Користуючись теоретичними відомостями й матеріалом підручника, дайте відповіді на запитання.
1) Хто входив до так званого вищого класу суспільства?
2) Які верстви населення проживали в містах і селах? ____________ .
3) На які категорії поділялося міське населення? ____________ .
4) Назвіть категорії залежних селян. ____________ .
2. Формуємо поняття
Соціальна структура — це ____________ .
Стани — це ____________ .
Соціальна верства — це ____________ .
3. Вчимося аналізувати інформацію
1) Складіть розповідь на тему «Життя українських міст у XVI ст.». ____________ .
2) Доведіть, що протягом XVI ст. становище українського селянства погіршилося.
3) Складіть схему (на вибір): «Привілейовані верстви населення у XVI ст.», «Соціальна структура українського селянства у XVI ст.» ____________ .
4. Вчимося аналізувати писемні джерела
Уривок із «Історії України» О. Д. Бойка
Наступ феодалів на селянську общину, що розгорнувся в XIV-XVI ст., виявлявся в привласненні общинних земель, закабаленні селян, призначенні на виборні посади своїх старост і намісників та ліквідації копних (громадських) судів тощо. Внаслідок цього наступу всередині XVI ст. вільних общинних земель в Україні не лишилося.
1) У чому проявляється наступ феодалів на селянську общину? ____________ .
2) Який висновок із цього можна зробити? ____________ .
Уривок із «Історії України» О. Д. Бойка
Незважаючи на те, що розвиток міст гальмувався як державною владою, так і феодальною аристократією, все ж міщани перебували у привілейованому становищі, порівняно з селянством. По-перше, міські мури робили їхнє життя більш захищеними.
По-друге, ремесло та торгівля забезпечували вищий, ніж у селян, рівень життя.
По-третє, запровадження магдебурзького права створювало юридичне підґрунтя для відносно незалежного розвитку міст. По-четверте, існування міського самоуправління формувало і фіксувало у ментальності міщан риси, необхідні для поступального розвитку — незалежність поглядів, відповідальність, самостійність у прийнятті рішень та діях. По-п’яте, процес обміну інформацією завдяки більшій концентрації населення та активним контактам із зовнішнім світом відбувався швидшими темпами, ніж у сільській місцевості.
Поясніть, чому міщани перебували у більш привілейованому становищі порівняно із селянами. ____________ .
Уривок із «Опису України» французького інженера Гійома де Боплана
Селяни там надзвичайно бідні: вони мусять працювати по три дні на тиждень із своїми кіньми на користь панові і давати йому, відповідно до належної їм землі, багато мірок збіжжя, багато курей, гусей і курчат на Великдень, Трійцю і Різдво; крім того возити дрова їхнім панам і відбувати тисячу інших повинностей... Поміщики їх мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, а навіть над їхнім життям.
Яким було становище українських селян у XVI ст.? ____________ .
5. Вчимося працювати з додатковими джерелами інформації
Підготуйте повідомлення за однією з тем (на вибір).
1) Повсякденне життя великих магнатів XVI ст.
2) Фортеці, замки XVI ст. Із якою метою їх будували?
3) Повсякденне життя мешканців міст XVI ст.
4) Повсякденне життя різних груп селянства XVI ст.
5) Побут і звичаї українського народу і їх значення для нас — людей, що живуть на початку XXI ст.
6. Вчимося робити висновки
Яким було становище основних соціальних верств України в XVI ст.? ____________ .
Практична робота № 3
Тема: Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу.
Мета: закріпити знання про карту годинних поясів Землі, поясного та місцевого часу, формувати уміння визначати місцевий та поясний час, різницю в часі між окремими містами України.
Завдання практичної роботи
Завдання № 1. Заповніть пропуски в тексті.
Поверхня Землі розділена на _____ годинні пояси. Середня протяжність кожного поясу за довготою становить ____ градусів. Облік поясів ведеться з ____ до _____ . Поясний час у суміжних поясах відрізняється на ______годину.
Територія України розташована в межах _____ годинних поясів, але в країні діє час _______ годинного поясу.
Завдання №2. Розв’язування поясного часу.
1) Визначте поясний час у Києві, якщо у Пекіні 20 година.
2) Визначте поясний час у Парижі, якщо у Києві 17 годин.
Завдання №3. Розв’язування місцевого часу.
1) Визначте місцевий час у Львові(24°сх.д.), якщо в Черкасах (32°сх.д.), місцевий час складає 23 год 40 хв.
2) Визначте місцевий час у Дніпрі (35°сх.д.), якщо в Макіївці (38°сх.д.), місцевий час складає 13 год 45 хв.
3) Визначте місцевий час у Полтаві (34°сх.д.), якщо в Києві (31°сх.д.), місцевий час складає 12 год 13 хв.
Завдання №4. Визначення різниці в часі між містами України.
1) Визначте, на скільки хвилин відрізняється місцевий час Чернівців (26°сх.д.) і Миколаєва (32°сх.д.).
2) Визначте, на скільки хвилин відрізняється місцевий час Черкас (32°сх.д.) і Харкова (36°сх.д.).
Висновок.
Практичне заняття 2
Ідеї гуманізму в шедеврах Високого Відродження
1. Розгляньте уважно картину Л. да Вінчі «Мадонна з квіткою» (1478-1480). Вона відтворює образ молодої жінки, сповненої щастя та краси материнства, щирої і природної у своїх почуттях. Чим унікальна ця картина й чим відрізняється від традиційних зображень Богоматері? У чому, на ваш погляд, проявилися гуманістичні ідеї Л. да Вінчі, якому, до речі, на момент створення полотна було всього 26 років? Поміркуйте, що символізує ніжна квітка в руках Мадонни. Чим відрізняються зображення Мадонни й Ісуса на картинах Рафаеля «Сікстинська Мадонна» та Л. да Вінчі «Мадонна з квіткою»? Чи знаєте ви ще якісь зображення Богоматері, де б вона безтурботно всміхалася та гралася з дитям?
2. Придивіться уважно до картини Л. да Вінчі «Свята Анна з Марією та немовлям Христом» (1510-1511). Таку саму назву має й робота Мазаччо (написана 1422 р.), творчість якого ви вже вивчали в 7 класі. Порівняйте обидва полотна й з’ясуйте, що в них спільне, а що відмінне. У чому, на ваш погляд, проявилися гуманістичні ідеї в картині Л. да Вінчі? Чи не здається вам, що свята Анна на картині Л. да Вінчі усміхається так, як славнозвісна Джоконда?
3. Роздивіться полотно Рафаеля «Сон рицаря» (1500), на якому зображено мрійливого юнака на тлі чудового пейзажу. Лицар не виглядає особливо мужнім і войовничим, але є спокійним і впевненим. Чи відчуваєте ви, що митець написав картину у віці 17 років? Які символи, на вашу думку, закодовані в роботі? У чому проявився дух доби гуманізму?
4. Роздивіться уважно скульптуру Мікеланджело «Скорчений хлопчик» (1521). Що привертає увагу в цій роботі? Чи бачите ви гармонію духовного й фізичного в образі хлопця? Чи простежується в скульптурі Мікеланджело вплив античного мистецтва? Якщо так, то як це узгоджується з ідеями гуманізму?
8__ клас історія України
Практичне заняття 2.
Тема: Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва.
1.Поясніть терміни:
Козак - ________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дике Поле - ____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Поясніть козацькі вислови:
- Або мед п’є, або кайдани тре.__________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Без гетьмана військо гине._____________________________________________
____________________________________________________________________
__________________________________________________________________
- Добрий козак баче, де отаман скаче._____________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Козак у дорозі, а надія в Бозі.____________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
- Козача потилиця панам-ляхам не хилиться._____________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.___________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Дайте відповіді на запитання до відео фрагменту.
1). Які прийоми ведення бою були характерними для козаків на суші і воді?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2). Яку зброю використовували козаки?____________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3). Що вам відомо про козацьку розвідку?__________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Випишіть 4-5 найцікавіших фактів про життя козаків.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України
Користуючись атласом і підручником, заповніть табличку:
Тектонічні структури | Геологічна будова | Форми рельєфу | Корисні копалини | |
| Вік гірських порід | Склад гірських порід |
|
|
Виконати тести до 04.12 8:00 за посиланням
Католицька церква, впливаючи на владу країн, претендувала на першочергову роль в управлінні держави і прагнула зберегти старі феодальні відносини, чинила опір формуванню капіталістичних відносин. Духовенство вело аморальний спосіб життя Це призвело до зростання антицерковних виступів у суспільстві. | |||||
Причини Реформації | |||||
Початок Реформації | |||||
Протестантизм | |||||
Записати особливості течій Течії | |||||
Англіканство | Лютеранство | Кальвінізм | Баптизм | інші | |
Пам'ятка "Як скласти історичний портрет?"
1.1. Де і коли він народився?
1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.
3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?
3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?
3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.
3.6. За що людство пам'ятає цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію
Виконати тести до 21.12 8:00 за посиланням
|
Завдання до
практичного заняття.
1. Повторюємо і узагальнюємо інформацію
Користуючись теоретичними відомостями й матеріалом
підручника, дайте відповіді на запитання.
1) Як розгорнулася боротьба за владу в Українській
державі після смерті Б. Хмельницького? ____________ .
2) Якими були причини Руїни на українських землях?
____________ .
3) Які наслідки для України мав «Вічний мир»?
____________ .
4) Чому П. Дорошенка називають «сонцем Руїни»?
____________ .
2. Формуємо поняття
1) Руїна — це ____________ .
2) Національно-визвольна війна — це ____________ .
3) Громадянська війна — це ____________ .
3. Вчимося аналізувати писемні джерела
Історик М. Костомаров про період Руїни
Українська справа явно гинула. Невдача за невдачею
знищували надії, і люди позбулися віри у свою справу, у свою мету. Виникла
думка, що тієї мети взагалі не можна досягти. Через це зникала воля і
терплячість, слабшала любов до рідного краю, до громадського добра. Патріотичні
вчинки і жертви виявлялися даремними. Особисті приватні інтереси мали переваги
над усіма чесними і патріотичними поривами. Своє власне домашнє горе для
кожного ставало непомірно тяжким, кожний почав піклуватися тільки про себе.
Людські душі дрібнішали, ставали убогими, розум притуплявся під вагою тяжкого
пошуку шляху до порятунку. Усе, що було колись дорогим, святим, тепер щоразу
продавалося усе дешевше. ...Суспільство не йшло до одноголосно наміченої мети,
суспільний ідеал уступав ідеалу особистої наживи і самолюбства.
Чи згодні ви з думкою М. Костомарова? Доведіть фактами
висновки М. Костомарова про період Руїни. ____________ .
З листа О. Потоцького
...Українці самі себе поїдають, один населений пункт
воює з іншим, син батька, а батько сина грабує.
В чому, на вашу думку, полягає трагізм ситуації в Україні
в період Руїни? ____________ .
Уривок із книги А. Мельника «Боротьба за українську
державність (XVII ст.)»
В Україні в період Руїни існувало два підходи до
вирішення питання про майбутнє Гетьманщини. Перший має чітко державницький
характер. Його яскравим виразником був гетьман П. Дорошенко. Цей підхід
характеризується бажанням української старшини будувати незалежну українську
державу. Характерною рисою такого підходу є участь у вирішенні долі України
козацької старшини спільно з частиною духовенства.
Другий підхід має станово-автономістський характер,
представником якого є гетьман Д. Многогрішний. Цей підхід характеризується
намаганням української старшини Лівобережжя зберегти козацькі вольності та
привілеї, спираючись на станову традицію українського козацтва, домогтися
автономії, тобто входження України до складу іншої держави. Така ситуація дає
нам підстави говорити про наявність кризи державницької ідеї на Лівобережжі.
1) На які два підходи щодо вирішення питання про
майбутнє Гетьманщини вказує автор? ____________ .
2) За що боровся П. Дорошенко? ____________ .
3) В чому суть кризи державницької ідеї на
Лівобережжі? ____________ .
4. Тренуємо асоціативне мислення
Період після смерті ____________ у ____________ роках
століття називається в історії України ____________ . Правобережжя
орієнтувалося на ____________ , Лівобережжя — на ____________ державу. Фактично
в Україні йшла ____________ війна.
5. Вчимося критично мислити й аргументувати точку зору
1) Виберіть правильне твердження.
а) Руїна тривала на початку XVII ст.
б) Руїна була громадянською війною в Україні.
в) Руїна була національно-визвольною війною.
2) Дайте відповідь на запитання. Обґрунтуйте свою
відповідь.
а) Чому період 60-80-х рр. XVII ст. називають Руїною?
____________ .
б) У чому полягає історичне значення періоду Руїни для
подальшого розвитку України, перспектив української державності? ____________ .
в) Чому Україна не змогла відстояти свою незалежність,
незважаючи на тривалу і героїчну боротьбу? ____________ .
г) Чому сусідні держави були проти створення
Української держави? ____________ .
6. Вчимося аргументувати і доводити власну точку зору
Чи згодні ви з наведеною думкою? Обґрунтуйте свою
відповідь.
Україна в другій половині XVII ст. пройшла складний
шлях своєї політичної історії — від новонародженої козацької держави до втрати
державотворчих прикмет за часів Руїни.
7. Вчимося робити висновки
1) Чи повинна Українська держава сьогодні врахувати уроки періоду Руїни?
____________
2) Які саме уроки варто враховувати і чому? ____________ .
3) За яких умов можна було уникнути Руїни? ____________ .
4) Чи була можливість утворити Українську державу, спираючись на допомогу інших
держав? ____________ .
Завдання до практичного заняття 4
1. Повторюємо і узагальнюємо інформацію
Користуючись теоретичними відомостями й матеріалом підручника, дайте відповіді на запитання.
1) Чому літописи XVII-XVIII ст. називають козацькими? _____________ .
2) Які літописи відносять до козацьких? _____________ .
3) Якими є особливості козацьких літописів? _____________ .
4) Які події висвітлюються в козацьких літописах? _____________ .
5) В чому полягає значення козацьких літописів? _____________ .
2. Вчимося працювати з додатковими джерелами інформації
1) Підготуйте повідомлення про козацьких літописців.
2) З’ясуйте, в чому відмінність козацьких літописів від давньоруських.
3. Вчимося аналізувати писемні джерела Звернення Самійла Велична до козаків
...Щоб не побоялися стати за давні вольності наші, за Матір нашу, милу Батьківщину українську.
1) До чого закликає Самійло Величко козаків? _____________ .
2) Із яких позицій написано ці слова? _____________ .
4. Вчимося визначати спільні риси козацьких літописів, характеризувати їх за допомогою таблиць
1) Визначте спільні риси й особливості козацьких літописів, заповніть таблицю.
Особливості козацьких літописів | Спільні риси |
Ставлення до союзу з Московією | |
Центральні постаті літописів | |
Значення літописів |
2) Охарактеризуйте козацькі літописи, заповніть таблицю.
Характеристика козацьких літописів
Літопис Самовидця | Літопис Г. Граб’янки | Літопис С. Величка | |
Які події охоплюють | |||
Короткі відомості про авторів | |||
Коротка характеристика літописів |
5. Формуємо поняття
1) Літопис — це _____________ .
2) Церковнослов’янська мова — це _____________ .
6. Тренуємо асоціативне мислення
1) В літописах висвітлюються події _____________ .
2) Козацькі літописи дають можливість дослідникам детально прослідкувати перебіг _____________ .
7. Вчимося робити висновки
Яким було значення козацьких літописів для кращого розуміння доби Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького та періоду Руїни? _____________ .
Завдання
1. Нова доба історії України — це період, що тривав від ... до ... ст.
2. Перша згадка про українських козаків подана у «Хроніці Польщі» Мартина Бєльського під ... р.
3. Першою відомою Січчю вважають фортецю, що була зведена на ... князем ... .
4. Легке маневрене судно, яке використовували козаки у своїх морських походах, називали ... .
5. Центром реєстрового козацтва було місто ... .
6. Перше козацьке повстання кінця XVI ст. відбулося під керівництвом . .
7. Король ... у ... р. надав реєстровому козацтву клейноди ... .
8. Запорозька Січ поділялася на ... куренів.
9. Символом влади козацького полковника був (ла) ... .
10. Берестейська церковна унія була укладена ... р., у результаті якої утворилася . .
11. У результаті Люблінської унії більшість українських земель опинилося під владою ... . На цих землях були утворені ... воєводства.
12. Пересопницьке Євангеліє було створене ... року.
13. Коли розпочалася Національно-визвольна війна під проводом Б. Хмельницького?
14. Назвіть соратників Б. Хмельницького.
15. Назвіть переможні битви Б. Хмельницького в ході Національно- визвольної війни.
16. За яким договором та коли виникла Гетьманщина?
17. Хто з гетьманів побудував Нову Січ?
18. Як, на вашу думку, І. Мазепа — зрадник чи борець за незалежність Гетьманщини?
19. Назвіть останнього гетьмана.
20. Назвіть останнього кошового отамана.
21. Назвіть відомих ватажків гайдамацького руху.
22. Хто очолював опришківський рух на Закарпатті?
«Історичний калейдоскоп»
1. Складіть перелік подій з історії України XVI-XVIII ст., які ви вважаєте найбільш важливими. Обґрунтуйте свій вибір.
2. Поясніть значення понять і термінів: «низове козацтво», «реєстрове козацтво», «Запорозька Січ», «клейноди», «козацька республіка», «братства», «національно-визвольний рух», «опришківський рух», «гайдамаки», «Малоросійська колегія».
3. Назвіть імена видатних історичних діячів цієї доби. У чому ви вбачаєте їхній внесок в історію України XVI-XVIII ст.?
4. Якою була структура українського суспільства в XVI-XVIII ст.? Порівняйте становище його верств і прошарків.
5. Охарактеризуйте причини і наслідки виникнення українського козацтва.
6. Якими були передумови і причини укладення Люблінської унії? Проаналізуйте зміни, які сталися в українських землях внаслідок Люблінської унії.
7. Як розвивалося церковне життя на теренах України в XVI ст.? Поясніть причини та наслідки Берестейської церковної унії
Практична робота
Аналіз статево -вікових пірамід України та окремих країн світу
Мета: розвивати знання про статевий і віковий склад населення України та окремих країн світу; формувати вміння аналізувати статево-вікові піраміди, порівнювати статевий та віковий склад населення країн світу
Обладнання: підручник (§50, с.241-242), статево-вікові піраміди населення України та окремих країн світу
Виконання роботи
Завдання 1. Встановіть відповідність між поняттями та їх визначенням.
| Поняття |
| Визначення |
1 | Природний рух населення | А | Показник різниці народуваності та смертності(«-»; «+») |
2 | Показник народжуваності | Б | Різке зростання кількості населення, внаслідок значного перевищення народжуваності над смертністю |
3 | Показник смертності | В | Сукупність процесів народжуваності, смертності, природного приросту, які сприяють зміні людських поколінь |
4 | Природний приріст | Г | Комплекс державних заходів, які сприяють упорядкуванню демографічних процесів |
5 | Відтворення населення | Д | Різке зниження кількості населення, внаслідок перевищення смертності над народжуваністю |
6 | Демографічний вибух | Е | Кількість народжених на 1000осіб на рік |
7 | Демографічна криза | Є | Історичний перехід від одного типу відтворення до інщого |
8 | Демографічна політика | Ж | Стійке зменшення кількості населення |
9 | Депопуляція | З | Зміна чисельності населення, обумовлена процесами народжуваності та смертності |
10 | Демографічний перехід | И | Кількість померлих на 1000 осіб на рік |
Варіант відповіді _________________________________________________
Завдання 2. Встановіть відповідність між елементами піраміди та інформацією на яку вони вказують
| Елемент піраміди |
| Інформація |
1 | Висота піраміди | А | Кількість чоловічого і жіночого населення у певному віковому інтервалі |
2 | Ширина основи | Б | Вплив суттєвих зовнішніх чинників на зміну населення країни |
3 | Стовпчики гісторгами | В | Характеризують темпи або швидкість зміни чисельності поколінь |
4 | Кути нахилу граней до основи | Г | Характеризує загальну демографічну ситуацію |
5 | Загальний силует піраміди | Д | Кількість новонароджених хлопчиків та дівчаток |
6 | Обриси бічної сторони | Е | Тривалість життя |
Варіант відповіді_________________________________________
Завдання 3. Порівняйте статево-вікові піраміди запропонованих країн та заповніть таблицю
План | Україна | Нігер | Велика Британія |
1.Частина світу |
|
|
|
2.Тривалість життя найдовша |
|
|
|
3.Тривалість життя найкоротша |
|
|
|
4.Співвідношення частки чоловічого і жіночого населення (%) а) серед дітей: (хлопчики-дівчата) наприклад 40/50 б)охилого віку (чоловіки-жінки) наприклад 40/50 |
|
|
|
|
|
|
Висновок. (Підкресліть потрібний варіант відповіді) Проаналізувавши статево-вікові піраміди, можемо зробити висновок: зростаючий тип піраміди має країна ( Україна, Нігер, Велика Британія), омолоджувальний ( Україна, Нігер, Велика Британія), скорочувальний ( Україна, Нігер, Велика Британія). Велика Британія та Україна відносяться до країн з (першим, другим) типом відтворення, а Нігер - з (першим, другим). В Україні чітко виражені процеси (демографічної кризи, демографічного вибуху), а у Нігер - (демографічної кризи, демографічного вибуху). Тільки в (Україні, Нігері, Великій Британії) яскраво виражено вплив економічних та соціальних чинників на вікову структуру населення, собливо у категорії людей віком (10-14, 15-10,20-24,25-30).У статевій структурі України спостерігається переважання (чоловічого населення , жіночого населення) у старшій віковій ккатегорїї
Пам'ятка "Як скласти історичний портрет?"
1.1. Де і коли він народився?
1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.
3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?
3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?
3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.
3.6. За що людство пам'ятає цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію
Повсякденне життя в країнах Західної Європи у XVIII ст.
1. Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
«У середині XVIII ст. матеріальний життєвий устрій основної маси населення Європи — селян або ремісників у невеликих містечках — залишався приблизно таким самим, як і за декілька століть до цього. В інтелектуальному житті натомість відбулися надзвичайно серйозні зміни. Поки що вони стосувалися тільки представників освіченої еліти, яка швидко розвивається й дедалі більше задає тон суспільним змінам у цілому» (Кенігсбергер Г. Європа раннього Нового масу. 1500-1789).
1. Чому добробут селян і ремісників не змінювався на краще?
2. Хто був рушійною силою суспільних змін? Чому вони стосувалися лише представників освіченої еліти?
2. Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
«...У XVIII ст. остаточно сформувалося таке почуття, як батьківська любов, яке не було відоме людям доби Середньовіччя [...] У цей час виникли дитяча мода, ігри, казки (на Заході цей літературний жанр запровадили французи Шарль Перро та Франсуа де Фенелон). Відтак суспільні еліти створювали дитині якомога кращі умови, щоб повністю розвинулися її уява та почуття, виявився інтелектуальний потенціал. Батьки, які усвідомлювали неповторну цінність своєї дитини для себе, намагалися дати їй добре виховання та освіту, планували її майбутнє...» (Ададуров В. Історія Франції. Королівська держава та створення нації (від початків до кінця XVIII ст.). — Львів, 2002).
1. Яким було ставлення до дітей у добу Середньовіччя?
2. Коли сталися зміни в суспільній свідомості щодо погляду на світ дитинства?
3. Які казки Ш. Перро ви читали в дитинстві?
4. Чи пов’язували батьки процес виховання дитини з її майбутнім життям?
3. Прочитайте уривок про бал при дворі французького короля Людовіка ХV й дайте відповіді на запитання.
«Близько 7-ї години ввечері король пройшов до королеви... Їх Величності, дофін, сестри короля, принцеси крові й придворні кавалери та дами, розкішно вбрані, в одежі, що вражала своїм багатством і смаком не менше, ніж дивовижним блиском коштовностей, вийшли процесією й прибули під супровід усіх інструментів, розпорошених у всіх кімнатах величезних апартаментів» (Французький журнал «Mercure de France»).
1. Як проводили своє дозвілля наближені до королівського двору особи?
2. Хто входив до свити короля?
3. З якою метою представники аристократії намагалися потрапити на королівський бал?
4. Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
«Характерним явищем тогочасного суспільства була перука. Уведення перуки [...] приписують то Людовікові XIII, то Людовікові XIV, які в такий спосіб хотіли приховати лисину. У другій половині XVII ст. в моду входять пишні, що спадають до плеч кучерями, перуки. Потім їх стали припудрювати, а у XVIII ст. чоловічі перуки носили у вигляді невеликих накладок із косичками, а пані продовжували носити складні каркасні конструкції, заввишки кілька десятків сантиметрів. Популярність такої екстравагантної і шкідливої моди пояснювалася демонстрацією статусу й авторитету...» (Кенігсбергер Г. Європа раннього Нового часу. 1500-1789).
1. З якою метою в середовищі аристократії з’явилися перші перуки?
2. Наскільки зручними були перуки в щоденному побуті знаті?
3. Чи були перуки шкідливими для здоров’я?
4. Чому простолюд не носив перук?
5. На початку XVIII ст. в Парижі усталився звичай, коли жінки дворянського походження приймали в домашніх салонах різних приватних осіб для вишуканих розмов на заздалегідь заплановану тему. Так формувалися кола людей з інтелектуальними інтересами. У середині XVIII ст. існувало багато таких салонів. Так, автори «Енциклопедії», починаючи з 1764 р., збиралися в салоні мадемуазель Жюлі де Леспінас.
Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
«Мадемуазель де Леспінас удалося згуртувати у своєму домі надзвичайно вишукану, інтелектуальну й найрізноманітнішу публіку. Вона сходилася сюди щоденно від п’ятої до дев’ятої години ввечері. Коло учасників постійно змінюється. Людина завжди може бути певна, що зустріне тут виняткових чоловіків усіх можливих рангів із державних органів, з церковних кіл, з королівського двору або військових кіл. Регулярно сюди приходять визначні іноземці й письменники... Мадемуазель вступною промовою задає тему, підтримує розмову або відходить від неї, залежно від свого бажання. Політика, релігія, філософія, новинки — у цих дебатах не оминають жодних тем».
1. Хто з авторів «Енциклопедії» міг бути присутнім на прийомі в салоні Жюлі де Леспінас? 2. Яка публіка зазвичай збиралася на таких вечірках? 3. Як проходили інтелектуальні дискусії? 4. Чи були на них, на вашу думку, заборонені теми?
6. Розгляньте ілюстрацію і дайте відповіді на запитання.
1. Якби вважаєте, представники яких суспільних верств є гостями мадам Жофрен?
А. Ш. Лемоньє. Читання трагедії Вольтера «Китайський сирота» в салоні мадам Жофрен. 1812 р.
2. Чи могла обдарована людина незнатного походження стати учасником такого зібрання?
3. Чи тільки інтелектуальний інтерес приводив на такі зібрання їхніх учасників?
4. Чому, на вашу думку, чоловіків на таких вечірках було значно більше, ніж жінок?
Комментариев нет:
Отправить комментарий