7 клас



2022-2023 навчальний рік







Дата. 20.04.

Всесвітня Історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №22


Дата. 26.04

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №56 (пункти 4-5)

Дата. 27.04.

Всесвітня Історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №23


Дата. 04.05.

Всесвітня Історія

 Практичне заняття.

Підготувати віртуальну екскурсію з презентаціями до «Забороненого міста» (Китай), частини Великої Китайської стіни часів династії Мін (Китай)

Дата. 05.05

Географія.
Практична робота

 Порівняння двох океанів (на вибір)

План характеристики

Назви океанів

 

 

Площа (млн. км2)

 

 

Положення відносно

 

 

   екватора

 

 

   нульового меридіана

 

 

У яких кліматичних поясах розташований

 

 

 

 

Найбільші моря й затоки

 

 

 

 

 

 

Із якими океанами й чим пов'язаний

 

 

 

 

Найбільші океанічні течії

 

 

 

 

 

 

Материки й найбільші острови,які омиває океан

 

 

 

 

Середня глибина (м)

 

 

Максимальна глибина(м)

 

 

Температура води в поверхневому шарі (°С)

 

 

 

 

Солоність води (%о)

 

 

Представники рослинного й тваринного світу

 

 

 

 

 

 

Укажіть спільні та відмінні риси в географічному положенні й природі океанів, що порівнюються.


Дата. 09.05.

Історія України


Виконати тести на тему: "Правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого" до 16.05. 8:00 за посиланням



Дата. 11.05.

Всесвітня Історія
Виконати тести до 20.05. 8:00 за посиланням

Дата. 12.05

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №59-60


Дата. 16.05.

Історія України


Виконати тести на тему: "

Русь-Україна у 2 половині 11 ст. - 1 половині 13 ст.

" до 21.05. 8:00 за посиланням

Дата. 17.05

Географія.

Географічне дослідження
Підручник, стр. 300

Дата. 18.05.

Всесвітня Історія
Практичне заняття.
Підготувати повідомлення: "Культурні досягнення Середньовічного Сходу









2023-2024 навчальний рік


Дата. 05.09.

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №2

Дата. 05.09

Географія.

Домашнє завдання
Повторити тему: "Гідросфера"

Дата. 08.09

Географія.
Пройти тестування до 15.10. 8:00 за поосиланням

Дата. 13.09.

Всесвітня історія



https://youtu.be/Yg-x29QLmxM?si=BL6c1Z5TekTUeNlI

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №2
Виписати у зошит внутрішню та зовнішню політику Карла Великого

Дата. 12.09.

Історія України



Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №5
Підготуйте розповідь про уявну мандрівку купців землями Русі -України IX—X  ст. із відвідинами декількох міст і сіл 

Дата. 12.09

Географія.



Домашнє завдання
Повторити тему: "Земля - планета людей"

Дата. 15.09

Географія.

Домашнє завдання
Повторити тему: "Вплив людини на планету"
Підготувати проєкт:  "Вплив людини на планету"
Підготуватися до тестування по пройденим темам
Контрольне тестування з географії до 20.09 8:00 за посиланням

Дата. 19.09.

Історія України



https://youtu.be/7k3jJQoomGc?si=s_4XUszBQT5l3Jgb

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №3
Заповнити таблицю, стр. 17

Дата. 19.09

Географія.



Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №1

Дата. 20.09.

Всесвітня історія



https://youtu.be/p-RC-EQXt8g?si=4DxP7o6y2GQNNGjD

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №3
Підготувати проєкт: "Юстиніан - найвидатніший правитель Візантії"

Дата. 22.09

Географія.




Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №2


Дата. 26.09

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №3


Дата. 26.09.

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №4
Скласти історичний портрет Святослава

Пам'ятка "Як скласти історичний портрет?"

1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?
        1.1. Де і коли він народився?
        1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
        1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
        2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
        2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
        3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.
        3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
        3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?
        3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?
        3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.
        3.6. За що людство пам'ятає цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
        4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
        4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію

Дата. 27.09.

Всесвітня історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №4
Твір-роздум: "Роль ісламу в об’єднанні арабів"

Дата. 29.09

Географія.

7 клас

Практична робота 1

Аналіз тектонічної та фізичної карт світу:

виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу

Мета:

на основі порівняння відповідних географічних карт, виявити взаємозв’язки між тектонічними структурами та формами рельєфу планети; з’ясувати залежність між даними компонентами природи.

Використання карт:

тектонічна карта світу (карта будови земної кори), фізична карта світу

ЗАВДАННЯ

1.    Запишіть визначення понять:

Рельєф – ____________________________________________________________

Платформа – ________________________________________________________

Пояс (область) складчастості –____________________________________________________________________

Геологічний час –____________________________________________________________________

 

2.    Закінчіть речення:

Тектонічні структури показані на _________________________ карті. Форми рельєфу зображені на ___________________ карті.

 

3.    Аналізуючи фізичну та тектонічну карти світу, заповніть за наведеним зразком звітну таблицю. З цією метою, виконайте наступні дії:

а) за фізичною картою світу відшукайте зазначені у таблиці форми рельєфу;

б) розгляньте тектонічну карту світу (карту будови земної кори) та з’ясуйте, яким кольором на ній позначені різні за геологічним віком платформи та пояси складчастості;

в) визначте, на яких структурах земної кори розміщені наведені у таблиці форми рельєфу.

 

4.    Зіставивши фізичну карту з тектонічною виявіть положення зазначених у таблиці форм рельєфу в межах літосферних плит. З’ясуйте, у середині чи на краях літосферних плит сформувалися платформи та різні за віком пояси складчастості.

Взаємозв’язок між формами рельєфу та тектонічними структурами

Форма рельєфу, пересічні висоти

Тектонічна структура

Положення у межах літосферних плит

Назва

Геологічний вік

Східноєвропейська    рівнина, 200-500 м

 

Східноєвропейська платформа

Докембрій (Архей, Протерозой)

У середині Євразійської літосферної плити

   Бразильське 

      плоскогір’я

 

 

 

 

   Західносибірська

 рівнина

 

 

 

 

   Східноафриканське     плоскогір’я

 

 

 

 

   Центральні та            Великі рівнини (у Північній Америці)

 

 

 

   Скандинавські           гори

 

 

 

 

 

    Уральські гори

 

 

 

 

 

    Великий           Вододільний хребет (в Австралії)

 

 

 

   Кордильєри

 

 

 

 

 

     Анди

 

 

 

 

 

 

      Гімалаї

 

 

 

 

 

5.    Запишіть висновок про взаємозв’язок між формами рельєфу та різними за геологічним віком тектонічними структурами.

Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Дата. 03.10.

Історія України

Виконати тести до 10.10. 8:00 за позиланням

Дата. 03.10.

Історія України

Виконати тести до 10.10. 8:00 за посиланням

Дата. 03.10

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №6

Дата. 04.10.

Всесвітня історія

ПРАКТИЧНА  РОБОТА   №  __              ВСЕСВІТНЯ  ІСТОРІЯ                 

«___» ________ 202 __ р.              7 -  __     клас    ____________________________

Тема 1:  ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ ЄВРОПИ ТА БЛИЗЬКОГО СХОДУ

Порівняння організації влади у «варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах

Мета: 1. –  узагальнити  знання про хронологічні межі існування Франкського королівства, час утворення Франкської та Візантійської імперій, виникнення халіфату і головні події, що в них сталися; тлумачити поняття «варварське королівство», «халіфат», «ранньофеодальна імперія», «експансія», «мажордом»  тощо

 2. коротко охарактеризувати організацію влади у «варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах; 

1. Встановіть відповідність між поняттями та їх тлумаченням  (2 бали)

код

поняття

код

тлумачення

1

експансія

А

королівський посадовець, імперський намісник в області, що здійснював в ній судову та військову владу

2

імперія

Б

найголовніший чиновник в королівському палаці,                         керуючий королівським майном

3

граф

В

розширення зони та влади правителя, держави чи церкви

4

мажордом

Г

держава створена шляхом завоювань, правитель  якої носить титул «імператора»

Відповідь: ___________________________

2. Встановіть хронологічну послідовність подій (2 бали)

код

подія

хронологічний порядок

А

Утворення імперії Карла Великого

 

Б

Повстання «Ніка» у Візантії

 

В

Переселення Мухаммеда до Медини та початок хіджри

 

Г

Утворення Франкського королівства

 

Відповідь: ______________________

3. Позначте століття, до якого відноситься 717 р. (1бал)

а). перша половина VІІ ст.      б). друга половина VІІ ст.                                                                                    в). перша половина VІII ст.;  г). друга половина VІII ст.

4. Позначте династію, започатковану франкським королем Хлодвігом  (1 бал)

а). Капетінги  б). Меровінги                                                                                                                             в). Каролінги      г). Бурбони

5. 

 

 

 

6. Порівняльна таблиця (8 балів)

 

критерії порівняння

  

  

 

«варварські королівства»

Візантійська імперія

Арабські

халіфати

дата виникнення та час існування

 

 

 

місце знаходження та склад території

 

 

 

найвідоміші правителі, «батьки-засновники»

 

 

 

особливості адмін.-територ.  устрою

 

 

 

 

організація влади

 

 

 

 

 

правова база держави

 

 

 

 

 

привілейовані верстви

 

 

 

 

 

представники податного стану

 

 

 

 

 

державна релігія

 

 

 

 

ВДата. 06.10

   Географія.в

к:Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника №8
С к л а д і т ь с х е м у « К р у г о о б і г в о д и в п р и р о д і » т а о х а р а к т е р и з у й т е з в ' я з к и С в і т о в о г о о к е а н у , а т м о с ф е р и т а с у х о д о л у в ц ь о м у п р о ц е с і 


Дата. 10.10

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №10
Працюємо самостійно, стр. 49

Дата. 10.10.

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №6
Підготувати проєкт: "Володимр Великий"

Дата. 11.10.

Всесвітня історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №5
Підготувати доповідь, стр. 22, запитання №8

Дата. 13.10

Географія.

Виконати тести до 20.10. 8:00 за посиланням

Дата. 17.10

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №11

Дата. 17.10.

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №7
Підготувати проєкт: "Ярослав Мудрий"


Дата. 18.10

Всесвітня історія

Виконати тести до 24.10. 8:00 за посиланням

Дата. 20.10

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №12

Дата. 31.10.

Історія України

Виконати тести до 07.11. 8:00 за посиланням

Дата. 31.10

Географія.

Практичне завдання. Підручник, стр. 59. Заповнити таблицю.


Дата. 01.11.

Всесвітня історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №6
Заповнити таблицю, стр. 37

Дата. 03.11

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №13-14
Заповнити таблицю, стр. 64

ЗРАЗОК ТАБЛИЦІ: " ПОРІВННЯ ДВОХ РІЧОК"

План

Характеристика

Характеристика

Назва річки

Рейн

Янцзи

До басейну якого океану належить

Атлантичний

Тихий

Місце витоку

Граубюнден, Швейцарія

гора Геладандун Тангла, гірський масив Танґула, східний Тибет, провінція Цінхай

Місце впадання

в Північне море

Впадає в Східно-Китайське море біля Шанхаю

Напрям течії

Течії позначає кордон між Німеччиною та Швейцарією

Нижня течія Янцзи проходить через Цзянханську рівнину

Великі протоки

Рур, Майн, Неккар, Ліппе, Зіґ, Емшер, Мозель, Ahr, Маас, Лан, Ерфт і Ааре

Ялунцзян, Міньцзян, Цзицзян, Сян, Хуанпу

Види господарської діяльності

є більш сільськогосподарська

є більш сільськогосподарська, існують ГЕС

Через які країни протікає




Дата. 07.11.

Історія України

Практичне заняття

Правове становище різних верств суспільства за «Руською правдою».

Пригадайте текст «Салічної правди», яку ви вивчали на уроках всесвітньої історії. Порівняйте правове становище різних суспільних верств у Русі-Україні і в Європі. Складіть порівняльну таблицю «Руської правди» і «Салічної правди» у зошиті за такою схемою:

«Руська правда»

«Салічна правда»

1. Коли і ким створене джерело?

2. Чи передбачав документ смертну кару?

3. Покарання за вбивство

4. Покарання за крадіжку

5. Випробування для доведення невинуватості

6. Становище жінки

7. Становище залежних верств суспільства



Дата. 07.11

Географія.



Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №15

Дата. 08.11.

Всесвітня історія



Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №7
Написати есе на тему: «Папа Римський Григорій VII  — реформатор католицької церкви».

Дата. 10.11

Географія.
Практична робота: "Порівняти дві річки Африки" ( на вибір)

Дата. 14.11.

Історія України


https://www.youtube.com/watch?v=7CQ2WX6Gfz4

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №8-9
Заповнити таблицю, стр. 50

Дата. 14.11

Географія.


https://www.youtube.com/watch?v=4ZAJhyfZfM0

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №16
Заповнити таблицю, стр. 73

Дата. 14.11.

Всесвітня історія

Практична робота

Завдання 1 На основі тексту й ілюстрацій порівняйте інтерєр житла селянина і феодала 

Інтерєр житла селянина

Інтерєр житла  феодала

 

 

 

 

Завдання 2. Визначне основні вдосконалення у транспорті в епоху середньовіччя 

 

                         Транспорт

Основні вдосконалення

 

 

 

Завдання 3. Порівняйте озброєння ополченця і рицаря 

 

Озброєння ополченця

 

 

 

Озброєння рицаря

 

 

 

Завдання 4. Опишіть середньовічне вбрання. Назвіть основні елементи 












Завдання 5. Опишіть  життя заможної і знатної людини. Які страви зазвичай були на її столі  

Дата. 17.11

Географія.


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №17
Заповнити таблицю, стр. 77

Дата. 21.11.

Історія України

Виконати тести до 28.11. 8:00 за посиланням

Дата. 21.11

Географія.


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №18-19
Заповнити таблицю, стр. 87

Дата. 22.11.

Всесвітня Історія

Виконати тести до 29.11. 8:00 за посиланням 

Дата. 24.11

Географія.

Практична робота

Заповнити таблицю: «Порівняння двох країн Африки».

Зразок таблиці.

План характеристики

Країна Африки

Країна Африки

На якому материку та в якій його частині розташована держава

 

 

Географічне положення в межах материка, прикордонні держави, столиця.

 

 

Особливості рельєфу (загальний характер поверхні, корисні копалини).

 

 

Кліматичні умови (тип клімату, що переважає, та його сезонні зміни, кліматичні пояси, середні температури січня і липня, річна кількість опадів).

 

 

Внутрішні води (крупні річки, озера, водосховища та ін.).

 

 

Природні зони і їх особливості (ґрунти, рослинність, тваринний світ).

 

 

Населення (основні раси, народи) і його господарська діяльність.

 

 



Дата. 28.11

Географія.

Виконати тести до 05.12. 8:00 за посиланням

Дата. 28.11.

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №10
Підготуйте повідомлення: «Боротьба Русі-України з  набігами половців»

Дата. 29.11

Всесвітня Історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №9
Написати доповідь про релігію вікінгів.

Дата. 01.12

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №20
Виписати дослідників материка та їх відкриття.

Дата. 05.12

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №21
В и к о р и с т о в у ю ч и  п р о ф і л ь  р е л ь є ф у  П і в д е н н о ї  А м е р и к и ( р и с . 5 )    т а   д о д а т к о в і   д ж е р е л а    г е о г р а ф і ч н и х   з н а н ь, с к л а д і т ь   р о з п о в і д ь п р о  п о д о р о ж   е к с п е д и ц і ї,  я к а   п е р е т и н а л а    м а т е р и к   з і   с х о д у   н а з а х і д .


Дата. 05.12.

Історія України


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №11
Письмова відповідь на запитання №8, стр. 60.

Дата. 06.12.

Всесвітня історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 10
Заповнити таблицю, стр. 56

Дата. 08.12

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №22
Заповнити таблицю, стр. 101


Дата. 12.12.

Історія України


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №12


Дата. 12.12

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №23
Заповнити таблицю: "Порівняння двох річок Південної Америки"

ЗРАЗОК ТАБЛИЦІ: " ПОРІВННЯ ДВОХ РІЧОК"


План

Характеристика

Характеристика

Назва річки

Рейн

Янцзи

До басейну якого океану належить

Атлантичний

Тихий

Місце витоку

Граубюнден, Швейцарія

гора Геладандун Тангла, гірський масив Танґула, східний Тибет, провінція Цінхай

Місце впадання

в Північне море

Впадає в Східно-Китайське море біля Шанхаю

Напрям течії

Течії позначає кордон між Німеччиною та Швейцарією

Нижня течія Янцзи проходить через Цзянханську рівнину

Великі протоки

Рур, Майн, Неккар, Ліппе, Зіґ, Емшер, Мозель, Ahr, Маас, Лан, Ерфт і Ааре

Ялунцзян, Міньцзян, Цзицзян, Сян, Хуанпу

Види господарської діяльності

є більш сільськогосподарська

є більш сільськогосподарська, існують ГЕС

Через які країни протікає





Дата. 13.12.

Всесвітня історія

Практичне заняття. "Наслідки Хрестових походів"
Користуючись текстом, заповніть таблицю «Наслідки Хрестових походів»

Політичні наслідки

Економічні наслідки

Культурні наслідки

 

 

 



Дата. 15.12

Географія.


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №24-26

Заповнити таблицю: «Порівняння двох країн Південної Америки».

Дата. 19.12

Географія.

Виконати тести до 22.12. 8:00 за посиланням


Дата. 09.01

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №27
Заповнити таблицю, стр. 126

Дата. 09.01.

Історія України


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №12 (пункти 5-6)

Дата. 10.01

Всесвітня історія






https://youtu.be/QJMDdOjLHe4?si=OMeeGTOR0HuQ3TcP

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №12
Підготуйте повідомлення: "Роль Жанни д’Арк в  історії Франції."

Дата. 12.01

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №28

Дата. 16.01.

Історія України

Практичне заняття: Твори давньоруської літератури як історичні джерела

                       "Твори давньоруської літератури як історичні джерела"

Потрібно знати:

1113 р. - укладення Нестором першої редакції «Повісті минулих літ», де події викладено від 860 до 1111 р.

1185 р. - похід новгород-сіверського князя Ігоря Святославовича проти половців. 1187 р. - створення поеми «Слово о полку Ігоревім».

1113-1125 рр. - князювання в Києві Володимира Мономаха.

Виконайте  завдання:

Уривок 1. Прочитайте уривок з твору "Cлово о полку Ігоревім" дайте відповідь на запитання.

1) У рік 1185. У той же час Святославич Ігор, онук Олегів, поїхав 

із Новгорода-Сіверського місяця квітня у двадцять і третій день, у вівторок, 

узявши з собою брата Всеволода з города Трубецька, і Святослава Ольговича, синівця свого, з города Рильська, і Володимира, сина свого, із Путивля, 

і в Ярослава Всеволодовича випросив він підмогу...

2) І отож ішли вони тихо, збираючи дружину свою, та й коні були в них тучні вельми. 

І коли вони йшли до Дінця-ріки, то у вечірню годину Ігор, глянувши на небо, побачив, 

що сонце стояло, яко місяць. І сказав він боярам своїм і дружині своїй: 

«Ви бачите? Що се є за знамення?». А вони, поглянувши, побачили це всі і поникли головами,

і сказали мужі: «Княже! Се є не на добро знамення осе».

Запитання 1.     Що розповідає літопис про початок походу новгород-сіверського князя Ігоря Святославовича проти половців. Яке природне явище князь Ігор трактував, 

як добрий знак для походу?

Уривок 2. Прочитайте уривок з твору "Cлово о полку Ігоревім"дайте відповідь на запитання.

Ігор сей, славен князь,

Ратного духу виповнився

Та й повів полки свої хоробрі

На землю Половецьку,

За землю Руську!

5) Перестали князі невірних воювати,

Стали один одному казати:

Се моє, а се теж моє, брате!

Стали вони діла дрібні

7) Шукаючи собі честі,

А князеві слави.

Вважати за великі,

На себе самих підіймати чвари,

А невірні з усіх сторін находили,

Землю Руську долали.

У полі невідомому,

Серед землі Половецької.

Чорна земля під копитами,

Кістьми засіяна,

Кров’ю полита,

На Руській землі!

Бились день та бились і другий,

А на третій, в південну годину,

Похилились Ігореві стяги!

8) Застогнав тоді Київ тугою,

Заголосив Чеpнiгiв напастями,

Жуpба pозлилась по Руській землі,

Печаль гірка pозтеклася.

А князі самі на себе Незгоду взяли кувати,

А невірні набігали на Руську землю,

По білиці з двору данини брали.

Тож бо два хоробрі Святославичі,

Ігор та Всеволод,

Розбудили лихо недобре...

Запитання 2. Знайдіть в уривках зі «Слова...» рядки, у яких відображено суть доби. ? 

Запитання 3. У чому автор «Слова о полку Ігоревім» убачав основну причину

 поразки війська князя Ігоря? 

Запитання 4. Викладіть власні міркування про те, у чому цінність

 поеми «Слово о полку Ігоревім» як історичного джерела (4-5 речень) 

На мою думку, «Слово о полку Ігоревім» є цінним джерелом з історії Київської Русі...

Уривок 3. Прочитайте уривок з твору з «Повчання...», дайте відповідь на запитання.

«Тож, Бога ради, не лінуйтеся, я благаю вас.

Усього ж паче - убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, 

і за вдовицю вступайтеся самі, а не давайте сильним погубити людину. 

Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його;

 

не погубляйте ніякої душі християнської.

Старих шануй, як отця, а молодих - як братів.

Лжі бережися, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.

У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться.

А коли добре щось умієте - того не забувайте, а чого не вмієте - то того учітесь, 

так само, як отець мій. Удома сидячи, він зумів знати п’ять мов, - а за се почесть єсть 

од інших країв. Лінощі ж - усякому лихому мати: що людина вміє - те забуде, 

а чого ж не вміє - то того не вчиться.

А добре поводячись, не лінуйтеся ж ні до чого доброго... Хай не застане вас сонце на постелі».

Запитання 5 . Про які людські якості йдеться в «Повчанні дітям» Володимира Мономаха? • Яких життєвих правил навчає Мономах своїх дітей? Чи втратили вони значення в наш час?  
Запитання 6. Виберіть три настанови з твору Володимира Мономаха, які, на вашу думку, не втратили значення і в наш час. Поясніть, як ви розумієте ці настанови київського князя.

Дата. 16.01

Географія.



https://youtu.be/Lgui0UOBZeg?si=R3T6dG-kFYihFCCr

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №29
Практичне завдання, стр. 136
https://learningapps.org/23851499 Перейти за посиланням, розв'язати кросворд, скріншот розв'язаного кросворду надіслати мені.

Дата. 17.01

Всесвітня історія

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №13

Дата. 19.01

Географія.


https://youtu.be/WVD0tKEs15g
https://youtu.be/u_eMrSeyxyQ

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №30
Практичне завдання, стр. 141

Дата. 23.01.

Історія України

Виконати тести до 30.01. 8:00 за посиланням

Дата. 23.01

Географія.

Виконати тести за темою "Австралія" до 30.01. 8:00 за посиланням

Дата. 24.01.

Всесвітня історія

https://youtu.be/E7MY1tqRSR4?si=fxIX1JxggRcjzdLe
https://youtu.be/2oYb0ia1e_k?si=LoiJKowvAXVfP16N
https://youtu.be/Px2w_tk4o3I?si=XUx_qozbXut7RLQj
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 14
Заповнити таблицю, стр. 80

Дата. 26.01

Географія.

https://youtu.be/bA6Aiy0aqOY
https://youtu.be/8c30PuhhDDI

Домашнє завдання

Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін

Опрацювати параграф підручника №31
Працюємо самостійно №2, стр. 146

Дата. 30.01.

Історія України

https://youtu.be/i8weEG5c0qw?si=ypkygZDDZnY9I1nN
https://youtu.be/_sQZxxMTTdk?si=TTRE_sPvxPjXlNFK

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №15
 Запитання №7

Дата. 30.01

Географія.

https://youtu.be/4M4mr56s5LE
https://youtu.be/OM4sbQw2PIE

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №32
Працюємо самостійно, стр. 153

Дата. 31.01.

Всесвітня історія
https://youtu.be/ZIcizbXYsdo?si=hkf5Rt_L_vwGalZv
https://youtu.be/whZpvuCt7dY?si=_VLfixJ5p-48ypfU

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 15
 Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін
Розв'язати кросворд за посиланням, і надіслати мені скрін
     
Дата. 02.02

Географія.

Виконати тести за темою "Антарктида" до 09.02. 8:00 за посиланням

Дата. 06.02.

Історія України

https://youtu.be/XH2tofoBFpw?si=mAvuKjASdeHrGbZS
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №16
 Запитання №9

Дата. 06.02

Географія.

https://youtu.be/sPctC1dUgzQ?si=U9_qiKmJJYAMe2Z-
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №33
Виписати дослідників материка та їх відкриття.

Дата. 07.02.

Всесвітня Історія

Виконати тести до 15.02. 8:00 за темою: "

Європейське суспільство і держави в Х – ХV ст."  


Дата. 09.02

Географія.

 

https://youtu.be/wiQTzz-Le6Q?si=2kdyAvzaPyd4YtRu
https://youtu.be/I1HqoCmL4L0?si=WPV6lq6Rx3SBG--7
https://youtu.be/pNoz7jbRDcw?si=jQ06ZwNXKEdHgED7

Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №34

Дата. 13.02.

Історія України




https://youtu.be/Hc4lC8eWUlk?si=95YW6wOOhBqePk-C
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №17-18
 Запитання №9, стр. 96

Дата. 13.02

Географія.




Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №35
Заповнити таблицю, стр. 167

Дата. 14.02.

Всесвітня Історія

https://youtu.be/J576JW8rSjs?si=EaWAzCRAvy7c2_ZZ
https://youtu.be/MQ4wqVAaajs?si=C_XwVjJiHllkpq9z
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №16
Заповнити таблицю, підручник, стр. 92
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін

Дата. 16.02

Географія.


Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №36
Заповнити таблицю: "Порівняння двох річок Північної Америки".

ЗРАЗОК ТАБЛИЦІ: " ПОРІВННЯ ДВОХ РІЧОК"


План

Характеристика

Характеристика

Назва річки

Рейн

Янцзи

До басейну якого океану належить

Атлантичний

Тихий

Місце витоку

Граубюнден, Швейцарія

гора Геладандун Тангла, гірський масив Танґула, східний Тибет, провінція Цінхай

Місце впадання

в Північне море

Впадає в Східно-Китайське море біля Шанхаю

Напрям течії

Течії позначає кордон між Німеччиною та Швейцарією

Нижня течія Янцзи проходить через Цзянханську рівнину

Великі протоки

Рур, Майн, Неккар, Ліппе, Зіґ, Емшер, Мозель, Ahr, Маас, Лан, Ерфт і Ааре

Ялунцзян, Міньцзян, Цзицзян, Сян, Хуанпу

Види господарської діяльності

є більш сільськогосподарська

є більш сільськогосподарська, існують ГЕС

Через які країни протікає



Дата. 20.02.

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №19
Заповнити таблицю, стр. 106

Дата. 20.02

Географія.

Посилання на відео до уроку

Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №37-38
Складіть характеристику природних зон Північної Америки за планом (с. 73).
 Дослідження
Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти  Північної Америки, занесені до Списку природної спадщини ЮНЕСКО.


Дата. 21.02.

Всесвітня Історія

https://youtu.be/zGB8E6XeNwI?si=54QRbUwp0Wr2Hb6k
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 17-18 (пункт 2)
Написати твір-роздум: "Життя середньовічного студента"

Дата. 23.02

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №39
Заповнити таблицю порівняння двох країн Північної Америки.

Зразок таблиці.

План характеристики

Назва країни 


На якому материку та в якій його частині розташована держава

 

 

Географічне положення в межах материка, прикордонні держави, столиця.

 

 

Особливості рельєфу (загальний характер поверхні, корисні копалини).

 

 

Кліматичні умови (тип клімату, що переважає, та його сезонні зміни, кліматичні пояси, середні температури січня і липня, річна кількість опадів).

 

 

Внутрішні води (крупні річки, озера, водосховища та ін.).

 

 

Природні зони і їх особливості (ґрунти, рослинність, тваринний світ).

 

 

Населення (основні раси, народи) і його господарська діяльність.

 

 




Дата. 27.02

Географія.

Виконати тести за темою "Північна Америка" до 06.03. 8:00 за посиланням

Дата. 27.02.

Історія України

Складання історичного портрета Данила Галицького

Пам'ятка "Як скласти історичний портрет?"

1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?
        1.1. Де і коли він народився?
        1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
        1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
        2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
        2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
        3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.
        3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
        3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?
        3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?
        3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.
        3.6. За що людство пам'ятає цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
        4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
        4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію

Дата. 28.02.

Всесвітня Історія

Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 17-18 (3-8)
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін

Дата. 01.03

Географія.
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №40-41
Заповнити таблицю, стр. 195

Дата. 05.03.

Історія України
Виконати тести до 12.03. 8:00 за посиланням

Дата. 05.03

Географія.

https://youtu.be/xZGn73y5avc
https://youtu.be/BDfeyswtbRg
https://youtu.be/PDrMH7RwupQ

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №42

Дата. 06.03.

Всесвітня Історія






Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 17-18 (пункт 9-10)
Заповнити таблицю, стр. 102, запитання №11
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін

Дата. 08.03

Географія.
Практична робота
Заповнити таблицю, стр. 211
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №43-44

Дата. 12.03

Географія.
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №45-46
Використовуючи текст параграфа й карти атласу, здійсніть уявну подорож однією з річок Євразії. Результати своїх спостережень подайте у вигляді таблиці (зразок на с. 172). На основі результатів виконання завдання 1 складіть порівняльну характеристику двох річок Європи й Азії (на вибір)

Дата. 12.03

Історія України
Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №20
Заповнити таблицю, стр. 111

Дата. 13.03.

Всесвітня Історія


Практичне заняття за розділом "МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ

ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ".

Завдання виконується в зошиті, позначаєте номер завдання і номер правильної відповіді. Запитання і варіант відповіді переписувати не потрібно. Завдання №39-41 навпроти цифр ставите відповідну літеру. В звданні №42 під цифрою "1" пишите ту подію, яка відбулася найпершою, під цифрою "4" ту, яка відбулася останньою.

 

Завдання №1

Одна із світових релігій, виникла в Римській імперії (у Палестині)

1)

Буддизм

2)

Іслам

3)

Християнство

4)

Язичництво

 

Завдання №2

Об’єднання християн у громади навколо одного священика

1)

Парафія

2)

Патріархат

3)

Митрополія

4)

Абатство

 

Завдання №3

В перекладі з грецької мови означає “Добрі новини” (Чотири книги про Ісуса Христа)

1)

Богослов’я

2)

Євангеліє

3)

Біблія

4)

Коран

 

Завдання №4

Глава монастиря

1)

Єпископ

2)

Чернець

3)

Арбат

4)

Митрополит

 

Завдання №5

Частина доходів парафіян, які збиралися на користь церкви

1)

Церковна

2)

Духовна

3)

Десятина

4)

Четвертна

 

Завдання №6

Спеціальні поселення, де усамітнювалися, а пізніше стали жити групами ченці.

1)

Вірної відповіді немає

2)

Монастирі

3)

Собори

4)

Храми

 

Завдання №7

Назва великого жерця Стародавнього Риму, яка перейшла на римського єпископа (папу римського)

1)

Кіновій

2)

Скрипторій

3)

Понтифік

4)

Вірної відповіді немає

 

Завдання №8

Мандрівка віруючих до місць, що відзначаються особливою свя­тістю. Назва виникла від звичаю прочан привозити з Палестини пальмові гілки.

1)

Подорож

2)

Екскурсія

3)

Паломництво

4)

Хадж

 

Завдання №9

Першим римським єпископом вважали одного з найближчих учнів Ісуса Христа — апостола

1)

Андрія

2)

Луку

3)

Петра

4)

Матвея

 

Завдання №10

рік поділу християнської церкви на православну і католицьку

1)

988 р.

2)

476 р.

3)

1054 р.

4)

325 р.

 

Завдання №11

Релігійне вчення, що не визна­валося християнською церквою

1)

аутодафе

2)

єресь

3)

анафема

4)

гіпотеза

 

Завдання №12

спеціальна грамота про прощення гріхів, яка видавалася церквою

1)

Інквізиція

2)

Схоластика

3)

Індульгенція

4)

Орден

 

Завдання №13

особливий церковний суд (від гр. розслідування), вів боротьбу з інакодумцями

1)

Індульгенція

2)

Інквізиція

3)

Схоластика

4)

Орден

 

Завдання №14

Папа Інокентій ІІІ закликав усіх християн до хрестового походу проти земель, «заражених єрессю». Хрестові походи проти єретиків на півдні Франції дістали назву ______________ (1209—1229 рр.).

1)

Гугенотські війни

2)

Громадянські війни

3)

Єресні війни

4)

Альбігойські війни

 

Завдання №15

Багатий купець, зворушений сторінками Біблії, де йшлося про «святу бідність», — роздав своє майно бідним і зі своїми учнями став проповідувати Євангеліє

1)

П’єр Абеляр

2)

Роджер Бекон

3)

Йоганн Гутенберг

4)

П’єр Вальдо

 

Завдання №16

Найвідомішим діячем, що виступав за оновлення християнства. Став одним із засновників нових організацій християн — жебрущих орденів.

1)

Франциск Ассизький

2)

Боттічеллі

3)

Петрарка

4)

Роджер Бекон

 

Завдання №17

Розкол католицької церкви (1378—1417 рр.) дістав назву

1)

«Велика прагма»

2)

«Велика ересть»

3)

«Велика схизма»

4)

«Велика папія»

 

Завдання №18

Францисканці, Домініканці

1)

ордени, які утворилися під час хрестових походів

2)

ордени німецьких рицарів

3)

ордени жебрущих ченців

4)

ордени засновані в Східній Балтії

 

Завдання №19

Відродження античної культури при дворі франкських королів називають

1)

«Каролінгське відродження»

2)

«Капетингське відродження»

3)

«Вельфським відродження»

4)

«Меровінгське відродження»

 

Завдання №20

Записи всіх подій, які відбувалися в державі за часів Карла Великого

1)

літописи

2)

легенди

3)

аннали

4)

оповіді

 

Завдання №21

Метод навчання, який служив пізнанню світу і Бога

1)

Індульгенція

2)

Єресь

3)

Інквізиція

4)

Схоластика

 

Завдання №22

Один з найвизначніших та найвпливовіших філософів і теологів в історії, засновник теологічної і філософської школи томізму, святий католицької церкви. Був ченцем домініканського ордену. Виховувався в знаменитому монастирі Святого Бенедикта Монте-Кассіно, навчався в Неаполітанському університеті.

1)

Йоганн Гутенберг

2)

Фома (Тома) Аквінський

3)

Роджер Бекон

4)

Григорій ХІ

 

Завдання №23

Середньовічна наука, метою якої був пошук «філософського каменя» для пе­ретворення різних металів на золото.

1)

Кібернетика

2)

Генетика

3)

Астономія

4)

Алхімія

 

Завдання №24

Венеціанський купець, який здійснив подорож до Китаю та Центральної Азії

1)

Марко Поло

2)

Афанасій Нікітін

3)

Христофор Колумб

4)

Міклухо Маклай

 

Завдання №25

Середньовічна німецька епічна поема, написана невідомим автором наприкінці XII — початку XIII століття. Належить до числа найвідоміших епічних творів людства. Головний герой - Зигфрід

1)

«Трістан та Ізольда»

2)

«Пісня про мого Сіда»

3)

«Пісня про Нібелунгів»

4)

«Пісня про Роланда»

 

Завдання №26

Світські поети, які походили з різних прошарків суспільства

1)

трубадури

2)

вертепники

3)

студенти

4)

рицарі

 

Завдання №27

Розповіді про героїв — вождів і королів Раннього Середньовіччя, про відомі битви, казкових героїв. Найвідомішими героями були рицарі Зигфрід, Роланд, Сід, король Артур, відважний Беовульф.

1)

Світський епос

2)

Схоластика

3)

Героїчний епос

4)

Рицарські романи

 

Завдання №28

Чаша, якою користувався Христос на тайній вечері і в яку Йосип з Ариматеї зібрав кров із рани Ісуса від списа римського воїна.

1)

Золотий кубок

2)

Святий Грааль 

3)

Святий кухоль

4)

Золотий Грааль

 

Завдання №29

Спеціально оброблена теляча або овеча шкіра

1)

сувій

2)

фреска

3)

папірус

4)

пергамент

 

Завдання №30

німецький ремісник винайшов спосіб книгодрукування

1)

Іван Федорович

2)

Роджера Бекон

3)

Швайпольд Фіоль

4)

Йоганн Гутенберг

 

Завдання №31

Стиль середньовіч­ного мистецтва XI—XII ст., у якому викорис­товувалися елементи римського мистецтва.

1)

Кубізм

2)

Бароко

3)

Романський стиль

4)

Роккоко

 

Завдання №32

Напрямок у європей­ському мистецтві XII—ХV ст. для архітек­тури були характерними арки, великі вік­на з різнокольоровими вітражами, легкі стіни, а сама будівля спрямовувалася вго­ру з нескінченною різноманітністю форм.

1)

Барокко

2)

Роккоко

3)

Готичний стиль

4)

Кубізм

 

Завдання №33

Відомий поет і філософ. Автор  «Божественної комедії»

1)

Роджер Бекон

2)

Данте Аліг’єрі

3)

Фома Аквінський

4)

Йоганн Гутенберг

 

Завдання №34

Італійський поет. Його називають «батьком гуманізму». Збірка віршів "Книга пісень", присвячених його коханій Лаурі.

1)

Фома Аквінський

2)

Йоганн Гутенберг

3)

Роджер Бекон

4)

Франческо Петрарка

 

Завдання №35

Хто є автором картини "Народження Венери"

1)

Мазаччо

2)

Джованні Боккаччо

3)

Джотто ді Бондоне

4)

Сандро Боттічеллі

 


Завдання №36

Мандрівних студентів-школярів, які блукали Європою в пошуках знань і створили окремий шар середньовічної культури, називали

1)

ваганти

2)

мінезингери

3)

трубадури

4)

скальди

 

Завдання №37

Головними прикрасами готичних храмів були

1)

вітражі і скульптури

2)

орнаменти і в’язь

3)

картини та ідоли

4)

ікони і фрески

 

Завдання №38

Який рік вважається датою винайдення книгодрукування?

1)

1145 р.

2)

1445 р.

3)

1345 р.

4)

1245 р.

 

Завдання №39

Встановіть відповідність

1)

Папа римський

А

духовний глава адміністратив­но-територіальної церковної одиниці

2)

Монах

Б

глава католицької церкви

3)

Прочани   

В

віруючі, які йшли до Палестини, щоб поклонитися Святим Місцям.

4)

Єпископ

Г

член релігійної общини, який дав обітницю вести аскетичне (позбавлене життєвих благ) життя.

 

 

Д

учасники хрестових походів. Зазвичай нашивали на одяг зображен­ня хреста як знак своїх добрих намірів

 

Завдання №40

Встановіть відповідність

1)

Єретик

А

настоятель католицького монастиря

2)

Абат

Б

особливий церковний суд, що переслідував єретиків

3)

Анафема

В

“відступник від віри”

4)

Інквізиція

Г

відлучення від церкви

 

Завдання №41

 Установіть відповідність між термінами та їх значеннями:

1)

схоластика

А

наука у середньовіччі, що займалася пошуками «філософського каменя»

2)

алхімія

Б

світогляд, в основу якого покладено те, що людина є вищою цінністю;

3)

теологія

В

метод навчання та наукового пошуку, який у середньовіччі служив пізнанню світу і Бога;

4)

гуманізм

Г

наука, яка вивчає сутність та буття Бога на основі встановлених церковних догматів.

 

 

Д

Записи всіх подій, які відбувалися в державі за часів Карла Великого

 

Завдання №42

Розташуйте у хронологічній послідовності

1)

«Велика схизма»

2)

Альбігойські війни

3)

Поділ християнської церкви на православну і католицьку

4)

Життя та діяльність Фоми Аквінського


Дата. 15.03

Географія.
Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №47
Складіть характеристику природних зон Євразії за планом (с. 73)

 Дата. 19.03

Географія.



Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №48
Складіть характеристику природних зон Євразії за планом (с. 73)

Дата. 19.03

Історія України



Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №22

Дата. 19.03.

Всесвітня Історія
Виконати тести до 26.03. 8:00 за посиланням

Дата. 22.03

Географія.

Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №49
Складіть перелік об'єктів на території України, які, на вашу думку, доцільно віднести до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. підготуйте доповідь з обґрунтуванням необхідності віднесення до Світової природної спадщини ЮНЕСКО одного з цих об'єктів за власним вибором.

Дата. 02.04

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №50-51
Скласти порівняльну таблицю двох країн.


Дата. 02.04

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №23
Написати повідомлення: "Князь Костянтин Острозький."

Дата. 03.04.

Всесвітня Історія
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Підготувати доповідь про один з лицарських орденів (на вибір)

Дата. 05.04

Географія.
Виконати тести до 12.04 8:00 за посиланням

Дата. 09.04

Географія.
Дослідження
Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів

Дата. 09.04

Історія України

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №25
Заповнити таблицю, стр. 136

Дата. 10.04.

Всесвітня Історія

 Практичне заняття. ВИНИКНЕННЯ СЛОВ’ЯНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ. КИРИЛО І МЕФОДІЙ

Пригадайте, коли і де сформувалася православна церква. Дайте визначення понять: «монастир», «церковнослов’янська мова». Використовуючи текст підручника, додаткову літературу й інтернет-джерела підготуйте презентацію на тему «Святі Кирило і Мефодій — слов’янські просвітителі й проповідники християнства, творці слов’янської азбуки».

ЮНІ РОКИ КИРИЛА І МЕФОДІЯ. Кирило (мирське ім’я Костянтин) і його старший брат Мефодій народилися у Греції в сім’ї воєначальника. Їхній батько був болгарин, мати — гречанка. У родині росло сім братів, і всі здобули добру освіту.

Кирило і Мефодій (ікона, XIX ст.)

Мефодій протягом кількох років правив візантійською провінцією Славінія (на території Македонії), але залишив посаду і пішов до монастиря.

Молодший брат Костянтин з дитинства виявляв здібності до навчання. З 15 років читав твори мислителів церкви. Був узятий до двору імператора, де навчався з його сином. Там вивчав античну літературу та різні науки. Добре знав слов’янську, грецьку, латинську, єврейську й арабську мови. Він з успіхом брав участь у богословських диспутах, а пізніше виконував дипломатичні доручення в Сирії і Хазари, де досить швидко опановував нові мови і письмо.

Утім Костянтин відмовився від успішної кар’єри, багатства й одруження, і, як його старший брат, оселився в монастирі. Пізніше став священиком, працював у патріаршій бібліотеці, почав викладати еллінську і християнську філософію в Моравській академії.

Князь Ростислав, що очолював Велико-Моравське князівство, звернувся до візантійського імператора Михаїла III з проханням прислати вчителів, які знають слов’янську мову, щоб для його народу переклали Святе Письмо. У своєму посланні Михайлу Ростислав писав також про бажання поширити християнську віру слов’янською мовою не тільки на землі мораван, а й інші слов’янські землі.

Михайло ІІІ охоче відгукнувся на прохання моравського князя: це давало можливість розширити вплив візантійської церкви на Європу й таким чином потіснити римо-католицьку церкву. Місію щодо проповідування християнства в Моравії було запропоновано здійснити братам Костянтину і Мефодію.

ДІЯЛЬНІСТЬ КИРИЛА І МЕФОДІЯ В МОРАВІЇ. Для мораван Кирило створив спеціальну азбуку (сьогодні достеменно невідомо, яку саме — кирилицю чи глаголицю), спільно з Мефодієм переклав грецькі релігійні книги слов’янською мовою. За основу брати взяли говір староболгарської мови, доповнивши новотворами з інших мов. Саме цю мову назвуть старослов'янською. Таким чином, старослов’янська мова багато в чому була штучною.

Сталося це у 863 р. Саме цей рік вважається початком слов’янської писемності.

Кирилиця і глаголиця

Брати прибули у Велику Моравію, маючи з собою переклади старослов’янською мовою Євангелія, Апостола, Псалтиря, Часослова, деяких інших книг релігійного змісту. Впродовж трьох років вони впроваджували культуру, сприяли поширенню християнського слова, вчення у слов’янському світі.

Римський папа Адріан II визнав старослов’янську мову й освятив богослужбові книги, написані нею. Це стало серйозною перемогою першовчителів слов’ян. Організовувалися слов’янські школи, засновувалися монастирі, церкви.

Проте після смерті у 885 р. Мефодія відбулися різкі зміни: було заборонено слов’янське богослужіння, розгромлені слов’янські школи, храми, спалені слов’янські книги. Учнів Кирила і Мефодія, священиків, проповідників забивали на смерть.

Деякі учні братів втекли і знайшли притулок у Болгарії. Тут вони продовжували перекладати грецькі релігійні книги і сприяли розвитку болгарської літератури.

НАСЛІДКИ ТА ЗНАЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ КИРИЛА І МЕФОДІЯ. Справа Кирила і Мефодія не тільки вижила, а й отримала небувале продовження. Церковнослов’янську мову визнали офіційною мовою болгарської церкви (894 р.) на період царювання Симеона (893—927 рр.). Цей період був золотим віком старослов’янської писемності. З Болгарії кирилична слов’янська писемність проникла в Сербію, Русь.

Таким чином, Кирило і Мефодій заклали основи слов’янської писемності і літератури. Сьогодні більш як 100 мільйонів слов’ян спілкуються мовою, початок якої дали ці слов’янські апостоли.

Щороку 24 травня у більшості слов’янських країн, у тому числі в Україні, урочисто відзначають День слов’янської писемності і культури. У 1980 р. папа Іван Павло II оголосив святих Кирила і Мефодія «покровителями» Європи.

Пам’ятники Кирилу і Мефодію: а — м. Софія, Болгарія; б — м. Мукачеве. Україна (сучасні фото)

ЗНАЮ МИНУЛЕ — ОСМИСЛЮЮ СЬОГОДЕННЯ — РОЗУМІЮ МАЙБУТНЄ:

запитання і завдання

Знаю і систематизую нову інформацію:

1. Які знання, освіта допомогли Кирилу і Мефодію в їхній справі?

2. Розкажіть про життя та діяльність Кирила і Мефодія.

3. Що називається алфавітом? Назвіть найбільш поширені алфавіти.

4. У чому полягає історичне значення діяльності Кирила і Мефодія?

5. Які народи користуються сьогодні кирилицею?

6. Що вам відомо про «глаголицю» і «кирилицю»?

7. Прочитайте старослов’янські слова. Визначте, якими звукосполученнями вони відрізняються від незапозичених слів (у дужках подано для порівняння незапозичені слова):

Глава (голова), злато (золото), прах (порох), вражий (ворожий), возвеличити (звеличити), воздвигнути, представити, соратник (співробітник), собор (збір), священний (святий), огненний (вогняний), трудящий (трудовий), грядущий.

8. Як ви розумієте проголошення папою Іваном Павлом II святих Кирила і Мефодія «покровителями» Європи?

9. Прочитайте вірш. Які слова вам невідомі? З’ясуйте за словником значення слів «отверзлися», «глагол», «манкурт», «словоблуд», «лжепророк».

Слово (Іван Гнатюк)

Уста отверзлися — і слово,

Лихим безбатченком на зло,

Глаголом істини раптово,

Як зерно в ґрунті, ожило.

І хоч те слово ще не всюди

Пробилось ростом крізь броню,

Хоч злі манкурти й словоблуди

Його бояться, як вогню;

І хоч ще й нині лжепророки

Його зрікаються в житті,

Та крига скресла, і потоки

Життя — злітають їх з путі.



Дата. 12.04

Географія.
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №54

Дата. 16.04

Історія України

Працюємо з джерелами. Представники різних станів, верств і етносів України у документах XIV - початку XVI ст. Практичне заняття

• Історичні джерела про релігійний і етнічний склад населення українських земель XIV - початку XVI ст.

Прочитайте уривок із джерела і дайте відповіді на запитання. 1. Про які явища тогочасного повсякденного життя свідчить уривок? 2. Пригадайте, коли та за яких обставин західноукраїнські міста почали активно заселяти німці, вірмени, євреї. 3. Які звичаї та вірування, форми організації міського життя започатковували іноземні колоністи-переселенці? 4. На основі уривка з джерела зробіть висновок про етнічний склад населення західноукраїнських міст та ставлення до іновірців. 5. Від давніх часів зберігаються до сьогодні такі назви вулиць історичного центру Львова, як Руська, Вірменська, Староєврейська. Чому з’явилися ці назви? Про які традиції співжиття представників різних етнічних громад свідчить цей факт?

«У Русі багато віросповідань. Є християнська релігія, підпорядкована римському первосвященникові. Вона панує і переважає, хоча представники її нечисленні. Друга віра, руська, яка зберігає грецький обряд, більш поширена й охоплює всю Русь. Третя віра - іудейська; її прихильники, іудеї, - не лихварі, як у християнських землях, а ремісники, землероби або великі купці, які часто тримають у своїх руках громадські побори й податки. Четверта віра - вірменська, переважно в містах Кам’янці та Львові. Вірмени - досить досвідчені купці, які доходять зі своїми товарами до Кафи, Константинополя, єгипетської Александра, Алькаїра й країн Індії.

В одязі та церковній службі русини наслідують греків. У них є своє письмо й алфавіт на зразок грецького, дуже з ним подібний. Євреї користуються єврейським письмом і грамотою; займаються також і науками: астрономією та медициною. Вірмени мають свій обряд і своє письмо. Зі святих вони найбільше шанують апостола Фадея, переконуючи, що він навернув вірмен у християнство.

...У руських церквах при богослужінні читають і співають... слов’янською мовою; у вірменських церквах - вірменською мовою; в іудейських синагогах моляться єврейською мовою. Християни ж римського обряду співають, моляться й читають латинською мовою».

Мацей Меховський, польський церковний та освітній діяч.

«Трактат про дві Сарматії». 1517 р.

• Роль торгівлі у повсякденному житті та взаєминах населення України в XIV - на початку XVI ст.

Прочитайте уривки з джерел і дайте відповіді на запитання. 1. Що вражало чужинців у повсякденному житті Києва та Львова? 2. Які товари продавалися на ринках? 3. Як розвиток торгівлі позначався на добробуті мешканців міст? 4. Як ви гадаєте, чи пов’язана торгівля, що процвітала в українських містах, із традиціями толерантності, мирного співжиття та віротерпимістю, на які звертали увагу мандрівники? Відповідь обґрунтуйте.

«Травня 1474 р. ми приїхали до Києва, яким керує один поляк-католик, на ймення “пан Мартин”. Дізнавшись від королівських провідників про моє прибуття, він надав мені помешкання, втім, жалюгідне, як і все там, і прислав чимало продовольства. Саме місто розташоване на кордоні з Татарією, і сюди з’їжджається чимало купців з хутрами, що їх везуть з Верхньої Русі; об’єднавшись у каравани, вони прямують до Кафи, але часто, немов вівці, бувають захоплені по дорозі татарами...»

Щоденник посла Венеціанської республіки Контаріні.

Запис від 1474 р.

«Київ наповнений чужоземними товарами, бо немає відомішого, коротшого й надійнішого шляху, ніж стародавня й загальновідома в усіх своїх звивинах дорога, що веде з чорноморського порту, тобто з міста Кафи, через Таврійські ворота (Перекоп) до Гаванської переправи на Борисфені, а звідти через степи - до Києва; по ній з Азії, Персії, Індії, Аравії, Сирії везуть на північ у Москву, Псков, Новгород, Швецію і Данію коштовне каміння, шовк і золоте ткання, ладан, фіміам, шафран, перець та інші пахощі. Чужоземні купці, які часто мандрують цією дорогою, збираються у валки до тисячі душ, звані караванами, із багатьма навантаженими візками й нав’юченими верблюдами.

Від проходу каравану значні прибутки отримують київські жителі: воєводи, митники, купці, міняйли, човнярі, візники, трактирники й шинкарі... У непоказних київських хатах трапляється не лише достаток, але навіть ряснота плодів, овочів, меду, м’яса, риби; окрім того, вони до такої міри переповнені дорогим шовковим одягом, коштовностями, соболями та іншим хутром і прянощами, що мені самому випадало бачити шовк, який обходився дешевше, ніж у Вільні льон, і перець, дешевший від солі».

Литовський дипломат Михалон Литвин.

«Про звичаї татар, литовців і москвитян»

«...Львів... лежить у такому місці, неначе це альтана посеред раю. Я об’їхав пів Європи, побував у найславетніших містах світу, але в жодному не бачив стільки хліба, як тут щодня приносять на ринок. Тут величезна кількість пива й меду, не тільки місцевого, а й привізного. А вино їм привозять також із Молдови, Угорщини, Греції. Інколи на ринку можна побачити в стосах більше тисячі бочок вина. У цьому місті, як і у Венеції, стало звичним зустрічати на ринку людей з усіх країн світу в своїх уборах: угорців - у їхніх малих магерках, козаків - у великих кучмах, росіян - у білих шапках, турків - у білих чалмах. Кожен, хоч би якою мовою він розмовляв, знайде тут свою мову. Місто віддалене на сто миль від моря. Але коли побачиш, як на ринку при бочках мальвазії вирує натовп критян, німців, іспанців, турків, греків, італійців, зодягнених ще по-корабельному, видається, неначе тут порт відразу за брамою міста.

Щотижня буває три торгові дні - по середах, п’ятницях, неділях. ...Але торг тут щодня, бо щоденно прибувають крамарі з усієї Русі, Поділля, з Молдови та Валахії. Отже, щодня знайдеш тут різні товари, які тільки можна придумати».

Мартин Ґруневеґ, купець із Гданська.

Опис Львова

• Вплив турецько-татарських набігів на повсякденне життя українців кінця XV - початку XVI ст.

Мініатюра з угорської хроніки XV ст. з умовною назвою «Ординці ведуть полонених»

Виконайте завдання й дайте відповіді на запитання до джерел. 1. Порівняйте зміст народної пісні з малюнком із тогочасної хроніки. Яким реаліям життя українців кінця XV ст. присвячено обидва твори? 2. Які слова іншомовного походження, що стосуються цих подій та явищ, ви знаєте? 3. Якими рядками з народної пісні можна прокоментувати малюнок? 4. Про яку нову суспільну верству йдеться в народній пісні? Яку роль представникам цієї верстви відведено в пісні? 5. Як, на вашу думку, змальовані в пісні реалії життя, пов’язані з виникненням цієї нової верстви?

«Зажурилась Україна,

Бо нічим прожити,

Витоптала орда кіньми

Маленькії діти,

Котрі молодії -

У полон забрато;

Як заняли, то й погнали

До пана до хана.

Годі тобі, пане-брате,

Ґринджоли малювати,

Бери шаблю гостру, довгу

Та йди воювати!

Ой ти станеш на воротях,

А я в закаулку,

Дамо тому стиха лиха

Та вражому турку!

Ой ти станеш з шабелькою,

А я з кулаками,

Ой щоб слава не пропала

Поміж козаками».

Народна пісня

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

Завдання 1

На основі наведених уривків із джерел визначте особливості повсякденного життя та взаємини населення західноукраїнських земель у релігійній сфері у XIV - на початку XVI ст.

Завдання 2

На основі джерел зробіть висновок про значення торгівлі в повсякденному житті мешканців українських міст.

Завдання 3

Визначте, про які події та явища повсякденного життя кінця XV - початку XVI ст. свідчать джерела. Викладіть власні міркування про ті зміни, що сталися в повсякденні мешканців українських земель у зазначений період.

Завдання 4

Що змінилося у повсякденні мешканців українських земель XIV - початку XVI ст. у порівнянні з добою Русі-України та Галицько-Волинської держави? Які традиції збереглися до сьогодні?

Перевірте, чого навчилися з теми

1. Відомо, що після смерті останнього галицько-волинського князя Юрія II Болеслава у 1340 р. Волинь опинилась у руках литовського князя Любарта. Через 9 років Галичиною заволоділа Польща. Проте закріпити остаточну владу над галицькими землями Польське Королівство змогло лише через 2 роки після Кревської унії 1385 р. Обчисліть рік остаточного приєднання Галичини до Польщі. Результати позначте на лінії часу.

2. Із наведеного нижче переліку виберіть поняття й терміни, які стосуються соціального устрою, господарського життя, культури України другої половини XIV - початку XVI ст. Війт, воєводство, готика, церква-фортеця, книжкова мініатюра, закріпачення, магістрат, пани, «похожі» селяни, татари, фільварки, цех, шляхта, яничари, ясир, галера-каторга, медресе, магдебурзьке право, султан, хан.

Відповідь оформіть у вигляді таблиці.

3. Використовуючи наведені рік та місце, визначте подію, а також установіть причино-наслідковий зв’язок.

4. Роздивіться зображення історичних пам’яток. Де, коли, за яких обставин, навіщо (для кого/для чого, на честь кого/чого) було створено зображені твори архітектури та образотворчого мистецтва? Які культурні традиції вплинули на появу цих пам’яток?

5. Роздивіться портрет історичного діяча, визначте його особу. Підготуйте розповідь про нього за планом: 1. Коли жив; за якого часу мав найбільшу владу, унаслідок яких подій здобув її. 2. Опишіть зовнішність історичного діяча, схарактеризуйте його вдачу. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його характеру? 3. Висловіть своє ставлення до історичного діяча (які вчинки й справи викликають захват, а які ви не можете схвалити; як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети).

6. Про що йдеться в уривках з історичних джерел? Установіть їхню хронологічну послідовність.

А. «Княжата Коріатовичі, прийшовши в Подільську землю, увійшовши в приязнь з отаманами, почали Подільську землю від татар боронити й баскакам данину перестали давати».

Б. «...Бажаючи припинити існування князівства Київського, не посадив уже там Семенового сина, а посадив воєводу з Литви Мартина Гаштовта, ляха, якого не хотіли кияни прийняти не тільки тому, що не був князем, а більше тому, що він був ляхом; одначе, будучи примушені, погодилися».

В. «...Великий князь московський узяв град Смоленський. Король Сигізмунд... послав свого великого воєводу, славного і великорозумного гетьмана князя Костянтина Івановича Острозького... Самі себе не щадили, і проти великої ворожої армії стали, і вдарили, і багатьох людей війська того вразили, і погубили вісімдесят тисяч, а інших живими в полон узяли

Г. «Року Божого 1339 померла згадана королева пані Анна, а наступного року, коли Болеслав, син мазовецького князя Тройдена, одностайно обраний русинами князем і паном, був знищений з допомогою отрути, бо прагнув змінити їхнє право на віру, Любарт, син литовського князя Гедиміна, захопив це Руське князівство, до котрого потім року Божого 1349 король Казимир вступив з потужним військом і цілком опанував ним, разом з усіма містами і замками; Любарту ж він з власної доброї волі відступив тільки єдине місто Луцьк з його повітом».

Д. «Поляки зібрали сейм... і на тому сеймі вирішили узяти собі государем на королівство великого князя Ягайла... І там Ягайло, увійшовши в церкву, прийняв римську віру і хрестився, і дали йому ім’я Владислав, і потім його коронували, і королеву Ядвігу дали йому в дружини».

Е. «Король Ягайло, будучи в Києві, дав привілей волинським громадянам, щоб їм у вірі ніхто насильства не чинив, церквам православним не пакостив і до своєї віри їх не примушував. Свидригайло вигнаний був з князівства Литовського, і посадив король Ягайло на його місце Жигмонта Кейстутовича, Вітовтового брата, а Свидригайла руські князі посадили на князівство Київське, і Смоленське, і Вітебське й ін. Свидригайло ж, як неспокійний, не переставав війни вести з навколишніми, з Литвою...».

Є. «Тієї ж весни пішов князь Вітовт на Поділля, а князь Володимир Ольгердович тоді був у Києві і не хотів покоритися князеві Вітовтові. І великий князь Вітовт дав йому Копил, а в Київ посадив Скиргайла. А сам Вітовт пішов на Подільську землю».

7. Уявіть, що ви берете участь у засіданні комісії із затвердження назв вулиць свого міста/села. Розіграйте обговорення назв, пов’язаних із литовською добою. Свою позицію в цій справі аргументуйте історичними фактами.


Дата. 16.04

Географія.
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №55

Дата. 17.04.

Всесвітня Історія
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника № 19-20  
Написати повідомлення про Яна Гуса.

Дата. 19.04

Географія.
Посилання на відео до уроку
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №56 
Виконати завдання за посиланням, і надіслати мені скрін

Дата. 23.04

Історія України

Практичне заняття

Виконати тести до 30.04 8:00 за посиланням

Дата. 23.04

Географія.
Практична робота
Виконати тести до 30.04 8:00 за посиланням

Дата. 26.04

Географія.
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №57

Дата. 30.04.

Історія України


Виконати тести до 07.05. 8:00 за посиланням

Дата. 30.04

Географія.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №58

Дата. 01.05.

Всесвітня Історія
Посилання на відео до уроку
Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника №21
Підготувати повідомлення про Олександра Невського 

Дата. 03.05

Географія.
Виконати тести до 10.05 8:00 за посиланням

Комментариев нет:

Отправить комментарий